topbella

Friday, May 21, 2010

Subuh Jumaat yang menenangkan

 Assalamualaikum w.b.t...

Sekali lagi jutaan pujian buat Allahu Subhaanahu Wa Taala atas limpahan rahmatNya yg tak penah bertepian buat hamba2 Nya... alhamdulillah... tenkiu Allah... hanya itu lafaz yg mmpu aku keluarkan atas keringanan yg diberikan pada pg ini... hati gembira dan tenang dgn apa yg berlaku maghrib semalam dan Subuh hari ni... sgt100x bersyukur w.pn hari2 seterusnya aku tak pasti lg mcm mana...  dan aku PASTI akan turut berusaha utk menghargai segala pemberian Allah pada ku... inshallah... Allahu ma'ie, Allah nazhiri, Allah shahidi...


Di pagi yg indah ini, ingin aku review perjalanan hidup aku yg penuh dgn cerca merba dunia... bukan utk menimbulkan riya' di hati sndiri, jauh sekali utk dipuji oleh sesiapa... pastinya aku hanya seorang yg lemah tnpa pertolongan yg tak henti2 dari Nya... :) hanya utk memperingati diri sendiri bukan senang utk aku mendapatkan apa yg aku ada sekarang... dan permata cinta yg mula berputik ini harus aku jaga dgn baik agar tidak layu di pertengahan jalan sebelum sempat mekar dan berbunga...  cewah... nk berjiwang karat la plk aku kt cni.. hehe~ well... bukannya salah pn... :p

fasa pertama aku mencari cinta Allah bermula sedari sekolah rendah tnpa aku sendiri sedar mgkin masa tu... entah kenapa, aku sgt eager utk masuk ke sekolah yg sama kakak dan abg dd masuk... dan kuasa Allah, w.pn result UPSR aku blh la tahan baik nya, aku terima satu2 nya tawaran utk ke sek. men. dari mmas... yg offer dari sekolah back up tu tak yah la cita kan... cnfirm2 la ada in case aku tak dpt ke mana2.. hehe~ 

setelah memasuki ke sekolah barakah tu (aku sebutkan barakah kerana di sini segalanya bermula)... perkara pertama yg aku tukar ialah tudung... niatnya masa tu tak la betul sgt... just nk kan keselesaan sbb aku ni gemuk... hehehe... well... sememang nya detik awal pencarian aku bukan la dtg dari jiwa yg betol2 tulus dan ikhlas... kemahuan pn tak jitu sgt... just gitu2 ja... :) 

rasa cinta pada sekolah hanya Allah yg Maha Mengetahui... menyebabkan aku enggan memohon utk mana2 sekolah di tingkatan 3 w.pn ikutkan hati, aku mmg nk merantau jauh dari rumah... tp aku sabarkan dulu diri utk memulakan pengembaraan selepas form 5... study pn tak la comey tara mana nk apply ke boarding school.. (^_^) jadi aku berjaya bertahan di mmas selama 5 thn... alhamdulillah...

aku masih igt masa aku f1, selamba badak ja keluar umah tak bertudung... tp ada plk mmbe bwk mulut kt sekolah... n then aku mula bertudung bila keluar... bukan la sbb si mmbe tu, tp mmg sbb aku tau menda tu wajib... still i'll give a credit to her sbb agak menyumbang la pada perubahan tu.. :) 

byk sgt menda yg aku tak tahu masa tu... terasa jahil di celah kwn2 yg lain yg background masing2 blh tahan la... bukan nk buka pekung di dada... tp jujur masa tu aku tak tahu pn pasal puasa sunat Isnin dan Khamis, puasa sunat Rejab, Syaaban... semua tu aku kenal dan 1st practice masa di mmas... dikurniakan kwn2 yg selalu mendekatkan aku pd Allah, membuatkan langkah aku makin terjaga w.pn dlm keadaan kekurangan ilmu waktu tu... 

kesimpulannya, byk ilmu2 awal tentang Islam yg aku dpt dari mmas... menyebabkan aku sgt menghargai keberadaan aku di sana... w.pn sekarang terasa rugi sgt2x sbb tak belajar btol2 masa tu... tp still aku bersyukur kerana tak ckit jgk bekalan yg aku bawak dari sana... alhamdulillah...

fasa seterusnya, aku melanjutkan pelajaran ke kmns, n9.. zaman plg huru hara dlm hidup aku a.k.a zaman kegelapan... byk faktor menyumbang pada penyebab aku "lose" di sana... hanya cara pemakaian aku tetap dikekalkan... its not TOTALLY lose... cuma aku kurang membawa Islam dlm kehidupan aku... dan masa ni la gelodak jiwa remaja menewaskan bisikan iman yg sememangnya sgt perlahan bertiup di hati... tp aku tak pernah menyesal... kerana semua ni yg menjadikan proses pembelajaran aku tentang kehidupan lebih bermakna...

fasa seterusnya dan titik permulaan berlaku nya perubahan yg agak drastik dgn cara pemikiran aku... tak lain tak bukan semasa aku di kustem a.k.a umt... tiga tahun di sana mengajar aku erti persahabatan dan percintaan yg sebenar... misi pencarian aku benar2 bermula di sini... 

keperitan jiwa yg terpaksa aku tahan ketika itu membawa aku mendekati dan mengenal cinta Nya... hanya DIA yg benar2 aku ada ketika itu sbg kekuatan utk meneruskan perjuangan aku di universiti yg hmpir2 aku hancurkan... 

of course aku ada kwn2 yg sgt memahami dan tak jemu2 menyokong langkahku... sesuatu yg aku hargai w.pn dlm masa yg sama ada di kalangan mereka yg memberi luka yg tak kurang dlm nya dlm hati aku... tp.... kerana mereka aku belajar tentang ragam dunia... kerana mereka aku makin memahami bahawa pengharapan pada makhluk Allah takkan ke mana... kerana mereka aku semakin dekat padaNya...  dan kerana mereka, aku semakin immune dgn luka yg diberi manusia... smpai satu tahap, aku seolah-olah menjadi insan yg tak punya perasaan... aku berhenti bersedih dgn kelaku manusia... juga kerana mereka... ikhlas dari hati, aku sgt berterima kasih pd mereka... :)

di sini jgk berlaku episod perkenalan dgn seorang sahabat yg aku sgt100x bersyukur mengenalinya... kuasa Allah mentakdirkan "dia" mencari aku sbg pendengar sekalipun hubungan kami ketika itu hanyalah teman sekuliah... ada kepelikan yg beraja di hati kenapa aku yg dicari... tp ternyata pengetahuan Allah Maha Luas... kami kekal  sbg sahabat sehingga kini dan ukhwah yg terbina tmbah indah dgn persamaan destinasi yg kami cari.. sekalipun sepanjang tempoh kami berkenalan, segala badai persahabatan terpaksa dilalui, membuatkan ada ketikanya aku dan "dia" berperang atas perbezaan fikrah masing2... tp mahalnya hrga persahabatan "dia" buat aku kerana keikhlasannya dlm menegur... w.pn aku pernah terluka dgn nya, tp aku lebih menyayanginya... thnx ya uhkti... :) aku benar2 berharap ukhwah antara kami akan berkekalan ats nama Allah...

coretan aku bukan lah bererti teman2 yg lain tiada ertinya buat aku... kehadiran teman2 yg lain jgk aku hargai dan inshallah akn aku kenang dlm ingatan... setiap mereka ada yg menyumbang pada misi pencarian aku... so no worries... :)

zaman universiti menyaksikan titik permulaan perubahan aku... tp hati masih berbolak-balik... iman ada kalanya pasang, ada kalanya surut... byk yg surut dari pasang kot... huhu~ di sini aku kumpul kekuatan utk meneruskan pencarian aku seterusnya... dlm kelemahan jiwa menangkis godaan dunia, aku tak pernah jemu memohon pada Nya agar terus membantu langkah kaki ku... keyakinan ku pada Nya tak pernah sekali pun pudar w.pn bertahun telah berlalu... kerana aku yakin Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui... masanya akan tiba...... itu keyakinan ku sedari dulu... 

melepasi zaman tersebut, aku terus merantau dlm era pekerjaan... satu demi satu kerja aku lakukan yg memperlihatkan kepelbagaian ragam dunia... dan akhirnya stage perubahan fikrah aku yg seterusnya berlaku di sini - di kuala berang... (terengganu sememangnya menyaksikan byk perubahan aku..) hehehe~

di sini Allah mendidikku erti penyerahan terhadapNya secara total sepenuh hati... of course, ia nya berlaku dari kesakitan jiwa yg aku alami... jauh dari ilmu, jauh dari teman2 yg saling mengingati,  jauh dari segala yg pernah kumiliki sebelum ini membuatkan jiwa aku meronta... kerana rontaan yg keterlaluan, entah dari mana (pastilah dari Allah.. dari siapa lagi..:p)... dtg nya semangat utk memperbaiki segala kekurangan ku dlm beribadah pada Nya selama ni...

dan sekarang, aku masih dlm peringkat bertatih dlm pembaikan yg ingin aku lakukan... blom blh berjalan pn lagi... andai aku kurang berhati-hati dgn langkah yg ku atur, dgn mudah aku akn terjatuh... tp kali ni, aku tak nak jatuh tersungkur... sekali dh tersungkur, susahnya nk bangun balik... masa yg diperlukan pn lama... biarlah aku cuma terjatuh dan aku ingin utk cepat2 bangun semula... :) 

target aku, aku nk usahakan smpai aku blh berlari... bukan setakat berlari, tp berlari kencang menuju kepada Nya... dan aku dpt merasakan bantuanNya... aku benar2 merasainya... thank you Ya Ilahi... :)) moga aku terus istiqamah... amiin... 

sekian dulu  coretan pnjg lebar utk pg Jumaat yg penuh barakah ini... ilalliqa'...


 

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

About Me

My photo
I was born on 5 Muharram 1407.. sweet and cute lady~ haha~ just joking... common and moderate... a little servant of Allah.. love art... complicated~~