topbella

Sunday, November 28, 2010

terpukul..!

ألسلام عليكم ورحمة ألله و بركاته


Speechless... apabila seorang junior mengetuk windows ym dan memberi hujah2 serta berkongsi artikel2 tentang tanggungjawab dakwah... ingin berkata-kata sesuatu, tapi semuanya hanya akn menjadi alasan... lebih baik diam dan menghormati pandangan beliau... itu lebih baik dlm perkiraan aku....

seorang da'ie takkan mengenal erti letih...
seorang da'ie takkan merungut dgn kesulitan yg terpaksa dihadapinya...
seorang da'ie takkan byk memberi alasan dlm menjalankan agamanya...
seorang da'ie akn melakukan segalanya demi Allah...
seorang da'ie pasti gentar dgn segala amaran yg ada dalam kitab Nya...
seorang da'ie akn push dirinya over the limit....
seorang da'ie takkan menjadikan jarak sbg alasan utk tidak melibatkan diri dlm jamaah...



ya....

seorang da'ie takkan pernah mengenal lelah...
asal sahaja segalanya dilakukan demi tanggungjawab dan amanah dari Penciptanya...

seorang da'ie pasti sedar...
masa yg dimilikinya...
lebih singkat dari tanggungjawab yg perlu digalas...

seorang da'ie yg sibuk dgn urusan dakwahnya...
takkan pernah sempat memikirkan kekurangan + kelemahan dirinya...
masa dan tenaga yg ada digunakan more than 100% dlm urusan dakwah...
aku faham apa yg cuba disampaikan beliau... kata2 nya tak la seperti di atas... aku sekadar merumuskan intipati perbualan kami... tapi aku percaya dan yakin, itu lah yg sebenarnya dia cuba fhm dan tanamkan dalam benak aku...

aku tak menolak kebenaran kata2 nya... tentang amaran Allah dlm al-Quran tentang tanggungjawab dakwah... 

namun aku percaya pada rahmat dan kasih sayang Allah... 

aku cuba memahami bahawa sesiapa sahaja yg semakin kenal dgn Pencipta Nya akn merasa takut utk melakukan apa2 yg dilarang Allah walau hanya sekecil zarah...

semakin kita mengenal sesuatu zat, semakin kita rasa dekat dengannya, dan semakin dalam perasaan kita terhadapnya...

aku fhm di mana beliau (junior aku) berada sekarang... ilmu2 yg dipelajarinya menjadikan dia begitu... 

aku mengambil analogi mudah... 

aku fhm cara pemakaian seorang wanita Islam yg sepatutnya..
longgar + tidak menjolok mata + melepasi paras dada + tidak jarang + etc.....

aku mmpu utk melabuhkan pakaian aku...

ada muslimah lain yg tahu dan sedar hakikat yg sama...
masih tidak mmpu melabuhkan jilbab mereka...

kerana apa....

mgkin..!!

kerana pengetahuan yg ada belum terserap ke dalam hati dan minda menyebabkan tahu hanya tinggal tahu... tidak membentuk apa2 tindakan yg membenarkan pengetahuan tersebut...

ilmu aku utk menjadi pendakwah mmg la cetek...
tp ilmu yg ada aku cuba amalkan...
andainya mmpu aku smpaikan...

aku pasti bukan hmba Nya yg terbaik...
tp Allah tahu hati aku...

andai ada yg ingin menyalahkan aku ats kelemahan ku...
andai ada yg terasa syg dgn potensi yg mgkin mereka lihat ada pada ku...
andai ada yg terasa aku hnya pandai berbicara, tetapi 0 dlm beramal...
andai ada yg terasa apa2 sahaja terhadap aku yg kurang baik....

aku tidak langsung berkecil hati....

itu hak mereka...

aku punya Allah dlm hidup ku...

Allah Maha Mengetahui...

itu keyakinan aku sebagai hamba yg tidak seberapa amalnya... 
aku enggan terlalu membebankan diriku dgn semua ini..
sehingga mungkin lahirnya rasa bosan + jemu...
yang akn membuatkan aku putus asa kerana terlalu letih mengejarnya...

biar sedikit...
asalkan berterusan...

dari byk...
yg hanya sementara....

aku tidak pernah mengambil mudah semua ini...

siapa lah yg lebih tahu...

melainkan Allah...



0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

About Me

My photo
I was born on 5 Muharram 1407.. sweet and cute lady~ haha~ just joking... common and moderate... a little servant of Allah.. love art... complicated~~