topbella

Tuesday, May 10, 2011

mata = 'ainun = eye

ألسلام عليكم ورحمة ألله و بركاته


Cahaya mata.. nama yg menjadi pilihan mak untuk anakanda nya yg ke-4 ini... pernah dulu selak2 buku pilihan nama2 yg baik utk ank.. mata itu bermaksud sesuatu yg amat berharga... kata org, nama akn mempengaruhi keperibadian seseorg... i guess so...

pernah satu ktika aku berusaha agak keras jgk utk memanfaatkan sebuah nama ini yg telah mak bagi.. aku cuba mencari kaitan peribadi yg aku miliki dgn nama yg tertera dlm surat beranak... in the end, yup... nmpknya mcm mmg ada pertalian... cth mudah, aku ni mmg jenis yg lebih suka memerhati dlm byk perkara... perhatikan org, sikap, sesuatu kejadian, etc.. memerhati secara zahir mahupun secara tersirat...


tp hari ni bukan la nk ckp pasal nama aku sebenanya... nk ckp pasal pandangan mata... aku ni kdg2 mata tak reti guna btoi2.. tah apa2 menda aja yg aku tgk dan pndg... drpd mata yg kecik ni kdg2 blh menimbulkan mcm2 rasa yg susah nk diterjemah dgn kata2... so mmg btol la bila agama menyuruh kita menundukkan pndgn mata dari melihat perkara2 yg tak berfaedah...

aku ada admire someone buat masa skrg ni.. tak da la pa2 yg peliknya sbb normal kot kalo kita ada masanya attracted with org yg berlawanan jantina... hehe~ jujurnya perasaan ni akn menjadi masalah bila aku ada byk ruang dan peluang nk berkomunikasi ngn hmba Allah yg aku admire tu.. kalau dh jauh biasanya lesap cmtu ja perasaan2 aku nih... huhu.... since org yg aku ckp ni skrg agk dekat ngn aku, so agk normal la kan aku selalu perhatikan dia... *blush* malu plk cita menda ni... hihihi~ tp stiap kali menda tu berlaku, aku akn cepat2 igt balik Allah, mintak diarahkan hati ni kepada org yg benar... sbb kalau blh biarla perasaan istimewa yg sepatutnya ada ni hanya utk org yg layak utk memilikinya... mudah-mudahan.. inshallah...

mata kalau tak dijaga, mmg blh bwk fitnah.. blh membawa kepada rasa2 aneh yg aku kira selalunya berupa bisikan syaitan dlm usaha mempedayakan manusia... mata jugak sebenanya punya kuasa yg lebih hebat dari kata2... pernah dgr tak org berbicara hanya menggunakan mata...?? that's why org kata pndgn mata tak mmpu menipu... kalau lidah fasih berputar belit pn, tp mata akn tunjukkan kebenarannya... agknya mgkin sbb tu bila aku bercakap dgn org atau mendengar, aku suka pndg tepat kt mata org tu...

wondering siapakah yg akan mmpu utk membaca bahasa mata yg aku ungkapkan.. mcm tak dak yg berjaya lg ja.. hehe~ atau mgkin ada yg tahu, tp just being silence... utk stok2 yg mcm aku ni, body language mmg penting... sbb jenis manusia malas nk ckp byk2 utk certain things... 

semoga Allah memelihara pndgn mata aku dari keburukan dan kehinaan... dan moga2 hati ini tidak mudah tergugat hanya kerana pndgan mata yg aku tak pasti melihat menggunakan nafsu atau iman.. kerana kedua-dua ini ada kalanya terlalu sukar utk dibezakan... 

wallahua'lam... ilalliqa'...

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

About Me

My photo
I was born on 5 Muharram 1407.. sweet and cute lady~ haha~ just joking... common and moderate... a little servant of Allah.. love art... complicated~~