topbella

Wednesday, July 06, 2011

the way u look at life..

ألسلام عليكم ورحمة ألله و بركاته


tetiba rasa cam ada something nak share kat sini... hihi~ 

ada orang cakap ain tak matang dan kebudak-budakan.. hahahaha~ rasa nak gelak kuat-kuat ngan statement tuh... susah orang nak nampak ain ni tak matang.. alih-alih kat tempat keja sekarang, asek kena halau kononnya tak leh dengar cita hal orang-orang dewasa... hampeh! huhu...


mula-mulanya anggap main-main and gurau-gurau ja.. tak sangka pulak memang diorang pandang ain camtu.. macam budak-budak.. adoyai... budak-budak la sangat... siap tindak balas spontan yang ain rasa macam biasa pun kena bahan... teruk gak kena bantai gelak ngan budak-budak ni tadi... huhuhu.. 

ain rasa sebenanya bukannya ain yang macam budak-budak.. depa tu yang terlebih advance.. ye ar cita hal-hal dalam kelambu, menda-menda suami isteri, memangla aku ni blur-blur ja dengar.. malu kot cita menda-menda camtuh.. huhu~ [blush]. nak kata tak paham, tak da la aku ni nerd sangat.. tapi....... malu la pendek katanya nak menyebut menda-menda alah yang pelik-pelik tuh... huhu.. 

actually tak kisah pun... tunjukkan kematangan tu kata orang bila perlu ja.. bila tak perlu, tak yah la nak serius sangat kan.. hehe.. dah la montel, dah rupa mak-mak orang ja dah.. kalo perangai pun macam mak orang....? alahaiiii.. jawabnya memang jadi mak orang la saya... (^_~)

another interesting thing... haha~ when people talking something about someone without knowing that i am pretty close with the someone...  hahahahaha.. [paham tak ayat tu? kalau tak paham pun buat-buat ja paham]. terasa macam saya ni jahat sangat.. mau terkejut beruk kalau mereka-mereka mengetahui nya... tapi yang bagusnya, i heard something about that someone from different point of view.. memang sangat menguji la untuk yakin dengan pandangan sendiri atau terbawak-bawak dengan pandangan orang lain... huhu~ 

tapi ain memang dah lama dah sedar cara ain pandang sesuatu tu memang agak lain dengan cara orang lain pandang... teringat zaman-zaman belaja dulu bila ain bongkarkan pasal insan yang ain admire, confirm dan sahih ada yang akan terkejut.. sebab tak bajet ain akan tertarik ngan orang yang macam tu.. hahaha~ but in the end, when i state the reason why, diorang tak pulak menafikan sebab menda tu memang actually wujud kat diri orang tu.. cuma mungkin ada beberapa attitude kat orang tu yang biasanya orang tak bajet ain boleh terima kot.. sebab ain ni kan nampak cam 'sangat' baik... jadi cam susah nak diterima akal logik manusia agaknya bila manusia yang nampak cam tak berapa baik, aku boleh pulak nak suka.. hahaha~ lawak kan... but that makes me different by the way... :p

seriously pandangan orang kat diri kita kadang-kadang boleh jadi menda yang kelakar whether it is a good one or a bad one.. nak pulak untuk orang cam saya yang tak berapa rajin nak amik kisah pasal pandangan orang nih.. asal aku tau aku camana sudah.. dan lebih penting, asal ALLAH tau cukup..!

well... kesimpulannya, we need to see something from a different point of view sometimes.. kerana melihat sesuatu menda dalam dimensi yang terhad akan menyebabkan kita mudah untuk menganggap negatif sesuatu perkara.. and like i always said, i hate negativity... my believe is always..... senegatif mana pun sesuatu menda tu, mesti ada positif nya.. yang positif tu la yang perlu dikembangkan dan yang negatif tu tak perlu dipandang secara terlalu berlebihan sampai menenggelamkan kepositifan yang ada...kadang-kadang menda yang zahirnya nampak baik tu, tak la sebaik mana pun sebenanya.. in fact maybe something yang buruk tu bila kita touch up, lebih cantik dan berharga daripada menda yang memang nampak cantik dari mula, tapi bila dibiarkan berhabuk dan tak digilap, last-last nampak buruk pulak.. huhu... tol tak?

for example, my mom and my dad might not be the best parents someone may ever get... but for me, they are already the best in their own way... i love my mom and my dad just for who they are... even my dad is not that good in some people's eye, but he's always be nice to me.. i know he loves me and always care for me even he rarely show it.. and more important than that, haha~ ramai orang tau yang aku ni anak abah... so jangan nak ngada-ngada cakap bukan-bukan pasal bapak saya.. even it's true, but i don't like to hear.. coz i know my father better than others know him...

teringat masa kecik-kecik dulu.. betapa pelik nya aku.. aku rasa sangat happy bila mak marah sebab aku usik apa tah dekat oven masa tu... reaksi spontan, serius aku rasa nak senyum walaupun mak dah tahap jerkah waktu tu.. sebab yang aku nampak masa tu, "sayang jugak mak kat aku.." instead of rasa macam kena marah.. hahaha~ sebab tu lah ngelasnya aku ni jadi anak yang tak makan saman...

so.... apa yang aku nak cakap, aku lebih suka tengok sesuatu yang tersirat daripada terlalu memandang hanya pada yang tersurat.. sebab yang tersirat ni kadang-kadang tak sama langsung dengan yang tersurat.. for some reason, some people might hide their true self and just show their bad side to the world, while they are actually better than that... cuba pandang sesuatu dari sudut yang berbeza, dan anda akan melihat dunia serta orang di sekeliling anda dengan lebih baik inshallah...

beautiful words make a beautiful world




0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

About Me

My photo
I was born on 5 Muharram 1407.. sweet and cute lady~ haha~ just joking... common and moderate... a little servant of Allah.. love art... complicated~~