topbella

Wednesday, April 21, 2010

kalau dulu......... tapi sekarang........

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah hari ni diberi kudrat dan sedikit lagi ilham untuk menaip sesuatu yg inshallah berguna untuk diri sendiri... :)

Hari ni ain beli 2 buah majalah "Solusi"... untuk sesapa yg nk mencari bahan bacaan ilmiah, cuba la baca majalah ni... byk input2 menarik yg dpt dipetik...

bagaikan Allah memahami apa yg tersirat di hati hamba Nya ini, kebetulan majalah yg ain baca hari ni temanya Iqra'... tentang kepentingan membaca... selepas membaca beberapa topik yg mengaitkan tentang penting nya membaca pada umat Islam, terdetik satu kesedaran dlm hati ni... alhamdulillah... kerana dari Allah jua segala taufiq dan hidayah datang... 


kalau dulu....
saya tak suka membaca
sebab...
bagi saya, saya susah memahami ayat2 yg pnjg berjela..
saya sgka saya punya kelebihan...
untuk lebih mudah mempelajari sesuatu menggunakan mata..
bermakna belajar dari imej...
gambar atau gerak laku lebih mudah meninggalkan kesan dlm minda..
berbanding dengan menelaah berjam-jam depan buku..

tp sekarang....
saya sedar bahawa saya salah tentang beberapa perkara...
ada perkara yg perlu saya ubah...
membaca tu penting sbg umat Islam...
kalau tidak masakan wahyu pertama yg diturunkan adalah "Iqra'"...
tetapi syaratnya sy perlu membaca dgn niat kerana Allah...
seperti makanan, membaca juga ada tingkatan nya...
ada bahan2 bacaan yg perlu sy perbanyakkan...
byk lagi perkara yg saya dh tersilap pndg...
tak lain tak bukan kerana...
kurangnya ilmu...
kurangnya ilmu kerana...
kurangnya membaca...
kalau nk tulis kat sini, berkajang-kajang pn takkan habis..

kalau dulu...
saya selalu duduk berjam depan tv...
bg saya, ada ilmu yg sy blh pelajari...
memberi alasan pada diri...
mungkin ada benar nya...
tapi apa menda pn kalau keterlaluan..
ubat pn akan jadi racun...

jadi sekarang....
sy nk cuba berubah... 
blh tgk tv atau movie atau apa saja hiburan...
tp perlu ada hadnya...
sbb sy terasa sendiri...
bila byk buat benda lagho...
sy cepat sgt jadi malas dan berlengah-lengah...
astagha....
nk buang terus semua tu...
saya rasa sy tak cukup kuat lagi...
inshallah mungkin suatu masa nnti sy akn berjaya lakukannya...


kalau dulu...
saya sgt malas dan suka bertangguh...
sy pn tak tau kenapa sy suka buat kerja last minute...
dlm sesetengah perkara sy rasa...
otak lebih efektif bila ditekan pada saat2 akhir...

tapi sekarang...
saya sedar itu semua hanya alasan...
ada sbb Allah mensyariatkan untuk sentiasa solat di awal waktu..
sifat2 negatif ni datang kerana kurang kemahuan...
kurang kemahuan kerana kurang pengertian...
sy tak dak idea kerana saya malas mencari ilmu...
otak jadi kosong...
saya selalu rasa tak bersedia dan tak yakin...
byk perkara yg menyebabkan sy tak yakin...
puncanya sbb sy MALAS!!!
ini saja satu2 kunci pada kurang berjaya nya saya selama ini... 

kalau dulu... 
byk anugerah Allah pada saya jadi sia2 kerana penyakit malas ni.. 
saya sedar saya ada kelebihan...
jadi saya menganggap kemalasan saya sbg pelengkap kelebihan saya...
kononnya saya nk kurangkan persaingan dengan org di sekeliling...
mmg ada benar nya...


tapi sekarang...
saya tertanya-tanya...
untuk siapa saya hidup...?
kenapa saya tak menghargai anugerah yg Allah bagi...?
kenapa tak memaksimumkan kemampuan saya..?
akhirnya org lain terus maju ke depan...
saya masih terkandas di belakang...
saya tak blh sbb saya terlalu byk beralasan...
bukan sbb saya mmg tak blh...

saat sy menaip-naip ni...
saya terasa sebak plk...
sbb saya jarang sekali menghargai kurniaan Allah pada saya..
saya sgt bertuah sebenarnya...
kerana menjadi hamba pilihan...
yang langkahnya sentiasa dipelihara...
saya hanya diuji bila Allah tahu saya telah bersedia...
walaupun kadang2 saya ingin bertanya kenapa..??
tapi sy sedia tahu jawapannya...
sy takkan diuji dgn sesuatu yg di luar kemampuan saya...
jadi bila sy diuji, pasti Allah tau sy blh menghadapinya...
malah sepatutnya saya bersyukur kerana dipilih...
untuk menjalani ujian sebegini...

sekarang....
saya bertambah yakin...
Allah sentiasa membuka jalan kalau kita serius utk melakukan sesuatu kerana Nya...
usah gundah gulana...
walau di mata kita perjalannya kelihatan kabur dan samar2...
tapi Allah jelas dgn apa yg ada di depan kita...
Allah bagi kita pilihan... 
bergantung pada kita untuk memilih kebenaran atau kebatilan...

saya harap  saya blh berubah...
semangat yg ada ni harapnya bukan la hangat2 tahi ayam..
dh byk kali Allah bg sy hidayah...
tapi semua nya bertahan sekejap ja...
kali ni...
saya tak nak keadaan tu berulang lagi...
saya msti betol2 berusaha kalau saya betol2 serius dgn cita2 saya..
lagipun....
saya ada janji dgn Allah... 
saya mesti tunaikan...!!



2 comments:

maza said...

be tough girl.. be tough!

Patience is the answer lorrr..huhuhu

aiN maNiSa said...

---> maza

tima kasih utk nasihat dan semangat yg diberi...
saya sgt100x menghargai... :)

Post a Comment

Powered by Blogger.

About Me

My photo
I was born on 5 Muharram 1407.. sweet and cute lady~ haha~ just joking... common and moderate... a little servant of Allah.. love art... complicated~~