topbella

Friday, May 14, 2010

-losing again-

Assalamualaikum...

Sekali lagi aku diuji... tp aku bersyukur kerana aku yakin aku dpt melepasinya dengan hati yg redha... another lose... mungkin ini la didikan Allah pada hatiku... untuk merasa kosong pada kehilangan berbentuk duniawi... menerima segala ketentuanNya dengan penuh rasa kehambaan... menelan gundah dengan tenang sekalipun jiwa diamuk resah...
 

Entah kenapa, aku sendiri kagum dengan tahap penjiwaan aku terhadap hikmah Allah pada setiap ketentuan... mungkin kerana menyedari siapa lah aku untuk mempersoalkan Allah... biar sebesar mana dosaku, tak mungkin Allah akan menganiaya ku... kerana Allah bukan begitu... sayangNya mengalahkan luas lautan dunia, mengatasi hamparan langit, jauh melebihi kasih seorang ibu kepada anaknya... mana mungkin Allah mentakdirkan ini semua untuk menghukum aku semata-mata... melainkan hukuman ini pasti disertai satu tujuan mendidik diriku...

kehilangan demi kehilangan telah aku hadapi... zahirnya berlaku akibat kecuaian aku sendiri... tp keyakinan aku pula, kejadian2 itu takkan berlaku tanpa izin dariNya... fikirkan semula, sedalam-dalam nya... pasti ada sesuatu yg menyumbang pada berlaku nya segala kesukaran tersebut... mgkin dosa yg aku lakukan, atau mgkin aku sendiri yg memintanya...

beberapa malam aku memohon padaNya... andai "ia" ditakdirkan bukan rezekiku lagi, sekurang-kurang nya buka kan hijab ingatan ku bagaimana aku menghilangkannya... sudah jenuh aku memikirkan, sudah letih minda dikerahkan... aku tetap gagal mencari di mana mgkin aku mencicirkannya...

akhirnya pagi ini... setelah selesai menunaikan solat Subuh... aku teringat sesuatu... mungkinkah........ itu penyebabnya..?? awal bulan baru ni, aku risau bila elaun yg aku dpt penuh sedangkan ia tak sepatutnya mcm tu... memikirkan yg mgkin pihak program belum sempat memproses timesheet, aku cuba untuk tunggu dan tgk jumlah elaun bulan ni plk... mungkin potongan akan dibuat bulan ni... aku selalu meminta pada Allah, andai pendapatan yg aku perolehi bukan milikku, tariklah ia dengan apa cara sekalipun, agar keberkatan Allah buatku sentiasa ada... aku tak mahu sesuatu yg bukan milikku... 

itu hanya satu kemungkinan... kalau di akhir bulan nnti, elaun aku mmg dipotong... aku tetap yakin semua ini adalah tarbiyah Allah pada aku... rezeki itu dari Allah... tak perlu aku terlalu risaukan kecukupan duit untuk memenuhi tuntutan hidup seharian... semakin byk yg aku miliki, semakin byk t.jwb yg tergalas di bahu... aku yakin Allah sedang membantuku.... biarlah apa pn yg org nak kata... ini urusan antara aku dan Allah... mungkin ada yg akan berleter aku ni cuai, lalai, tak amik berat, etc.... aku tak peduli, jauh sekali nk kisah... mgkin hati akan sedikit terganggu... tp aku hidup bukan untuk mereka... di kala susah, bukan mereka yg tetap akan di sisi ku... jadi apa lah hak mereka untuk mempertikaikan pendirian aku...

tidak diiktiraf keimanan seorang hamba selagi dirinya tidak diuji... dan sebaik-baik senjata untuk menghadapi segala bentuk dugaan dari Allah adalah doa dan sabar... sesungguhnya Allah sentiasa bersama dan memihak pada orang-orang yang sabar... Allah adalah sebaik-baik pendidik... selagi mana seorang hamba itu meyakini PenciptaNya...


 

2 comments:

Unknown said...

salam adikku Ain ...

apa yg tertulis di tratak mu , memang itu ler sikap mu dr dulu sampai kini ..chaq tabik pada mu dik .jiwa mu begitu suci , sesuci dan selembut wajah mu .. semoga Ain sentiasa di bwh lindungan Ilahi...

aiN maNiSa said...

---> ummi humaira

salam chaq..

amiin... terima kasih atas puji-pujiannya... w.pun ain tak berapa faham mksud dari dulu smpai kini... tak sedar plk ada yg memerhati perangai ain...:) tp ain ni manusia biasa ja chaq... apa yg ada tu daripada Allah jgk... zahirnya mgkin nmpk suci, tp apa yg betul2 ada di hati, Allah ja yang tahu...

Post a Comment

Powered by Blogger.

About Me

My photo
I was born on 5 Muharram 1407.. sweet and cute lady~ haha~ just joking... common and moderate... a little servant of Allah.. love art... complicated~~