topbella

Wednesday, October 27, 2010

alasan dan alasan..!

ألسلام عليكم ورحمة ألله و بركاته


sedar tak sedar... this wud be my 100th entry in here... alhamdulillah diberi ilham oleh Allahu S.W.T. utk menumpahkan segala bicara di sini... sbg alternatif bg diri utk keluar dari kepompong keresahan yg tak bertepian... harapnya aku takkan menyalah gunakan Kalaam Min Qalbi dgn apa2 yg tidak sepatutnya... mohon dilindungi dari segala fitnah yg takkan pernah berakhir selagi aku masih bernafas di "sini"...


aku hanya seorang manusia biasa... ada ketika hati diganggu oleh rasa lemah dlm diri... walau bibir tetap melontar senyum, mulut terus galak berbicara, kaki terus melangkah yakin, namun bisikan hati siapalah yg akn lebih mengetahui melainkan Allah... 

perkara itu.......

aku sgt terlalu ingin memikirkan tentang nya... sehingga ada ketika aku terleka dan hmpir terlupa dgn janji yg pernah ku lafazkan... bertahun telah berlalu... aku masih terkapai-kapai mencari cahaya yg kudambakan... aku hanya seorang manusia lemah... leka dlm perancangan hidup... kepada Nya jua aku berserah tentang segala sesuatu yg sudah di luar kemampuan ku....

beberapa hari ini, aku diamuk cemburu... cemburu dgn mereka yg dekat dgn Nya... cemburu dgn gudang ilmu yg mereka miliki di dada mereka... berbanding aku..? yg hanya tahu merintih dan terus merintih... sedang keimanan dan ketaqwaan itu memerlukan mujahadah yg bukan sedikit utk dipraktikkan... ya aku tahu hakikat itu... namun jasad, nafsu, dan hati adakala enggan bekerjasama....

ALASAN..!!!

ya semua itu hanya alasan.. pokok pangkal nya adalah hati dan keazaman... sejauh mana aku menginginkan sesuatu... aku tahu~~~

sekadar tahu....

tanpa tindakan...

apalah ertinya bukan..???

YA..!! AKU TAHU SEMUA ITU..!!! tapi......................................

apa lagi alasan yg mahu diberikan..???

AKU.... 
AKU...
AKU lemah.......

selagi kau merasa lemah, sudah psti kau akn terus lemas dlm kelemahan kau sndiri...

kelemahan itu hanya alasan...
ia boleh diatasi...
selagi kau mahu berusaha..!!

kau tahu bukan...
Allah tidak akn mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka berusaha utk mengubah nasib mereka sendiri..??
kau tahu bukan..??

YA.......
AKU tahu~~ ( T _ T )

jadi kenapa..??

aku perlukan sokongan...
kata-kata semangat....!

bukankah Rasulullah telah tinggalkan dua perkara utk umat nya..?
bukankah Al-Quran adalah sebaik-baik penawar utk jiwa yg lemah dan sakit..?

YA... 

jadi..??
apa lagi alasannya..??

AKU TAK TAHU..!!
aku tak tahu kenapa susah sgt utk aku mengabdikan seluruh jasad dan rohani ku padaNya..
sedang aku tahu aku memerlukan DIA..............

berhenti memberi alasan..! 
bangun dari tidur mu yg sudah terlalu pnjg...
usia muda mu harus kau hargai sebaiknya...

ITULAH YANG AKU HARAPKAN....

jgn hanya berharap..!!
bangun dan usahakan..!!
buktikan bahawa apa yg kau katakan adalah tulus dari hati mu..!!!

aku terdiam dlm kemelut batinku sendiri........

Ya Allah...................

aku pejamkan mata mencari secebis kekuatan...
moga hari esok dan seterusnya lebih baik dari hari2 ku yg telah berlalu...





0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

About Me

My photo
I was born on 5 Muharram 1407.. sweet and cute lady~ haha~ just joking... common and moderate... a little servant of Allah.. love art... complicated~~